Thursday, 25, April, 2024
Utama Nasional Anwar lupa tindakannya punca ‘ketidakstabilan politik’ – Zuraida

Anwar lupa tindakannya punca ‘ketidakstabilan politik’ – Zuraida

oleh Ammar Haziq

Saya membaca dengan hairan kenyataan Datuk Seri Anwar Ibrahim yang melabelkan kerajaan sebagai tidak sah, tidak cekap dan pengisytiharan darurat sebagai penyalahgunaan kuasa.

Saya sangat mendesak Anwar untuk mengamalkan pemikiran diri. Beliau tampaknya benar-benar lupa bahawa tindakannya baru-baru ini yang menyebabkan “ketidakstabilan politik” dan gangguan dalam pertempuran melawan Covid-19.

Anwar yang mengadakan sidang media dengan keterlaluan mendakwa bahawa pemerintahan Tan Sri Muhyiddin Yassin telah runtuh dan bahawa beliau memiliki “majoriti yang hebat dan meyakinkan” dan meninggalkan sidang media tanpa mengeluarkan satu nama untuk menyokong tuntutannya dan beliau lakukan ketika berada di tengah-tengah krisis kesihatan nasional.

Lebih memburukkan keadaan apabila beliau datang kepada khalayak dan Raja namun sekali lagi gagal mengemukakan nama-nama anggota Parlimen yang kononnya menyokongnya.

Ketika beliau membawa drama yang berlarutan dan sembrono ini, Tan Sri Muhyiddin Yassin setiap hari sedang bergelut dengan wabak global. Saya tidak dapat memikirkan satu keadaan di mana seorang pemimpin politik kanan memperlakukan dirinya sedemikian rupa ketika negaranya berhadapan dengan krisis kesihatan yang belum pernah terjadi sebelumnya.

http://www.kedahgazette.com/index.php/2020/10/24/darurat-keputusan-pendek-akal-pentingkan-diri-sendiri/

Anwar yang menyatakan dalam pernyataannya bahawa pemerintah tidak mempunyai ketelusan, malah gagal untuk bersikap telus kepada rajanya atas apa yang disebutnya sebagai majoriti yang hebat.

Pada masa krisis kesihatan nasional yang besar, Anwar seharusnya mengenepikan cita-citanya dan menyokong pemerintah hari ini. Itu akan menjadi perkara seperti negarawan.tindakan Anwar menimbulkan persoalan serius mengenai kesesuaian pemimpin PKR itu dengan jawatan tertinggi yang sangat dikejar-kejar sehingga merugikan kebajikan rakyat.

Zuraida Kamaruddin

23 Oktober 2020

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com