Monday, 29, April, 2024
Utama Sukan Enam pengadil berguru di Arab Saudi

Enam pengadil berguru di Arab Saudi

oleh Ammar Haziq

Enam pengadil muda negara akan berguru di Dammam, Arab Saudi bermula 22 hingga 27 Oktober ini. 

Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) dalam satu kenyataan berkata, mereka terdiri daripada empat pengadil iaitu, Tuan Mohd Yaasin Tuan Mohd Hanafiah, Muhammad Izzul Fikri Kamaruzaman, Mohamad  Kamil Zakaria Ismail Dan Muhammad Munir Mohd Izam.

Turut serta adalah dua penolong pengadil, Kesava Raj S Neelamagan dan Mohd Shafiq Ahmad Said.

Menurutnya, enam pengadil ini turut akan menjalani kursus tambahan VAR dan latihan praktikal di Arab Saudi.

Inisiatif ini juga selari dengan misi Presiden FAM, Datuk Hamidin Mohd Amin yang mahukan lebih ramai pengadil berguru di luar negara.

“Semoga ilmu yang diperoleh di Arab Saudi ini dapat memberi manfaat dalam tugasan mereka terutama dalam memartabatkan lagi mutu pengadilan bola sepak negara,” kata Hamidin.

Enam pengadil yang bakal ke Arab Saudi ini dipilih berdasarkan faktor prestasi yang baik dalam Liga Malaysia serta menunjukkan komitmen yang baik sepanjang latihan VAR di Malaysia sekaligus dilihat berpotensi melebarkan sayap ke persada lebih tinggi.

Dengan usaha ini diharap lebih ramai mengikut jejak langkah pengadil, Muhammad Nazmi Nasaruddin dan dua pembantunya, Mohamad Zairul Khalil Tan dan Mohd Arif Shamil Abd Rasid yang akan ke  Piala Asia 2023, di Qatar, Januari depan.

Pengerusi Jawatankuasa Pengadil FAM merangkap Timbalan Presiden FAM, Datuk S.Sivasundaram turut menyokong usaha ini dengan menyatakan FAM akan terus memastikan lebih ramai pengadil muda diberi latihan dan pendedahan di peringkat antarabangsa. 

FAM juga ketika ini sedang rancak menjalankan latihan VAR bagi 40 pengadil sebagai persediaan menghadapi Liga Malaysia 2024/2025.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com