Wednesday, 8, May, 2024
Utama Nasional Malaysia tuan rumah Sidang Kemuncak GCC-ASEAN 2025

Malaysia tuan rumah Sidang Kemuncak GCC-ASEAN 2025

oleh Ammar Haziq

RIYADH: Para pemimpin Majlis Kerjasama Teluk (GCC) dan Persatuan Negara-Negara Asia Tenggara (ASEAN) telah bersetuju untuk mengadakan sidang kemuncak GCC-ASEAN setiap dua tahun sekali dengan sidang kemuncak berikutnya dijadualkan berlangsung di Malaysia pada 2025.

Keputusan itu telah dipersetujui oleh para pemimpin semasa sidang Kemuncak GCC-ASEAN julung kali yang diadakan di Riyadh, Arab Saudi pada Jumaat, seperti yang dinyatakan dalam kenyataan bersama selepas sidang kemuncak itu yang dihadiri oleh pemimpin-pemimpin kedua-dua blok.

Selain itu, pemimpin-pemimpin itu telah mengesahkan komitmen mereka untuk memperkukuhkan hubungan mereka di peringkat multilateral dan bilateral serta meningkatkan kerjasama dalam pelbagai sektor kepentingan bersama.

Ini termasuk daripada aspek keamanan dan keselamatan hingga meneroka kerjasama dalam ekonomi dan perdagangan, pendidikan, sukan serta hubungan antara rakyat.

Kenyataan itu yang diperoleh daripada laman web Agensi Berita Arab Saudi (SPA) menyatakan bahawa hasil inspirasi daripada kepentingan bersama dan hubungan sejarah yang mendalam, para pemimpin kedua-dua belah telah membincangkan cara untuk meningkat dan membangunkan perkongsian mereka untuk mengambil kesempatan daripada peluang pertumbuhan.

Kedua-dua pihak akan melakukan rundingan dan meneroka kerjasama dalam bidang-bidang tertentu yang merupakan kepentingan bersama untuk melaksanakan empat bidang keutamaan ASEAN dalam Pandangan ASEAN tentang Indo-Pasifik (AOIP), iaitu kerjasama maritim, rangkaian hubungan, Matlamat Pembangunan Lestari (SDG), dan ekonomi serta bidang-bidang kerjasama lain yang mungkin sesuai.

Pemimpin-pemimpin kedua-dua kumpulan itu juga berikrar untuk memperkukuhkan hubungan mereka di peringkat multilateral dan bilateral, serta di forum global dengan mengejar peluang untuk pembangunan mampan, keamanan dan kestabilan, serta mengendalikan cabaran dan risiko global dan serantau.

Ini adalah untuk memastikan rangkaian bekalan mampan, hubungan pengangkutan dan komunikasi; memperkukuhkan keselamatan makanan, tenaga, dan air; serta membina kerjasama dalam sumber dan teknologi tenaga hijau dan boleh diperbaharui, infrastruktur pelancongan, mencipta peluang perniagaan dan meningkatkan aliran perdagangan dan pelaburan, tambah kenyataan itu.

Mereka juga menyambut baik Kerangka Kerjasama GCC-ASEAN (2024-2028), yang merangkumi langkah-langkah dan aktiviti kerjasama yang akan dilaksanakan bersama oleh ASEAN dan GCC dalam bidang-bidang kepentingan bersama dan untuk kepentingan bersama, termasuk dialog politik dan keselamatan, perdagangan dan pelaburan, pertukaran antara rakyat, pendidikan, budaya, pelancongan, media dan sukan.

Kedua-dua pihak akan berusaha untuk meningkatkan aliran perdagangan dan pelaburan, serta mempromosikan hubungan perdagangan dan pelaburan antara GCC dan ASEAN, dengan meningkatkan penglibatan sektor awam-sektor swasta dan hubungan antara perniagaan-perniagaan di kedua-dua rantau, menggunakan platform fizikal dan dalam talian yang ada dan baharu, misi perdagangan, pameran, seminar, persidangan, dan dialog antara wakil-wakil perniagaan mereka.

Mereka juga menyokong usaha kedua-dua rantau ke arah ekonomi yang diperbolehkan secara digital yang terbuka, selamat, inklusif, dan mampan, serta lebih memanfaatkan ICT untuk membolehkan inovasi dan keusahawanan, serta perkembangan teknologi baru termasuk Internet of Things, Rangkaian 5G, Kecerdasan Buatan, dan bandar pintar.

Pemimpin-pemimpin itu juga menekankan peranan penting yang boleh dimainkan oleh negara-negara GCC dan ASEAN dalam menjadi tuan rumah acara sukan utama, dan menyambut baik pencalonan Arab Saudi untuk menjadi tuan rumah Piala Dunia FIFA 2034.

Mereka juga menekankan kepentingan dan keperluan untuk mempromosikan tindakan bersama, termasuk melalui Pusat ASEAN untuk Perubahan Iklim dan entiti GCC yang serupa dalam menangani perubahan iklim dan menyesuaikan diri dengan kesan-kesannya, melindungi alam sekitar, dan mengembangkan teknologi tenaga rendah karbon dan bersih, seperti tenaga boleh diperbaharui, kecekapan tenaga dan pemuliharaan, pengurangan dan penyingkiran karbon.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com