Friday, 17, May, 2024
Utama Negeri PKB, RETD Korea meterai MoU bina LRT di Langkawi

PKB, RETD Korea meterai MoU bina LRT di Langkawi

oleh Ammar Haziq

ALOR SETAR – Satu pemeteraian memorandum persefahaman (MoU) di antara Pembangunan Kereta Api Eko Diraja, Republik Korea (RETD Korea) dan Q-Plex yang merupakan rakan kongsi strategik RETD di Malaysia bersama anak syarikat Kerajaan Negeri iaitu Permodalan Kedah Berhad (PKB) dicapai bagi pembinaan projek ‘Light Rapid Transit’ (LRT) di Pulau Langkawi.

Exco Industri dan Pelaburan, Pengajian Tinggi, Sains, Teknologi Dan Inovasi Negeri, Prof. Dr. Haim Hilman Abdullah berkata ini merupakan satu inisiatif yang diusahakan oleh PKB dalam agenda Kerajaan Negeri untuk membina jaringan dengan syarikat-syarikat antarabangsa bagi tujuan pembangunan negeri Kedah.

Menurutnya, secara keseluruhannya, usaha ini membawa kepada satu kajian menyeluruh yang akan dibangunkan oleh RETD, potensi untuk membangunkan program atau projek pembangunan infrastruktur di Pulau Langkawi secara khususnya.

“Kita akan mengusahakan perkara-perkara yang berkaitan dengan pembangunan keseluruhan Pulau Langkawi dan akan mengembangkan lagi kerjasama ini setelah kajian kemudahan dilakukan serta kebolehan untuk merealisasikan kerjasama ini bergantung kepada hasil kajian yang akan dilakukan oleh RETD.

“Dalam kata lain, ini adalah sebahagian daripada agenda pembangunan ekonomi negeri seperti yang digagaskan oleh Menteri Besar Kedah dan syarikat Korea ini merupakan syarikat yang berpengalaman dalam pembangunan infrastruktur dan kawasan komersial yang akan dibangunkan,” katanya pada sidang akhbar pada Isnin.

Beliau berkata demikian selepas Majlis Menandatangani Memorandum Persefahaman Antara Kereta Api Eko Diraja, Republik Korea (RETD Korea) dan Permodalan Kedah Berhad (PKB) di Wisma Darul Aman di sini.

Hadir sama Menteri Besar Kedah, Dato’ Seri Muhammad Sanusi Md. Nor, Ketua Pegawai Eksekutif Permodalan Kedah Berhad (PKB), Mohd Azad Jasmi dan Ketua Pegawai Eksekutif RETD CO. LTD., Lee Changwook.

Dalam perkembangan sama, Sanusi dalam ucapan perasmiannya berkata beliau yakin perkongsian ini bukan sahaja menyumbang kepada ekonomi kemakmuran Kedah malah turut mengukuhkan kedudukan negeri sebagai destinasi pilihan pelaburan serta mewujudkan potensi pekerjaan untuk masyarakat tempatan.

“Dalam erti lain, Kerajaan Negeri akan melihat segala aspek berkaitan pihak RETD dan akan diberi perhatian menyeluruh serta disantuni sebaiknya agar mereka akan tetap menjadi sebahagian daripada eko sistem kita pada masa hadapan.

“Impak yang positif dapat dilihat terhadap flora dan fauna kerana pelbagai teknologi terkini akan digunakan demi memastikan keindahan serta kehijauan langkawi terus terpelihara.

“Segala yang berkaitan demi membangunkan pembangunan terancang dan rapi, semua itu perlu diperhalusi bertujuan menarik pelancong luar dan dalam negara dengan tarikan yang lebih berbanding pada masa kini,” ujarnya.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com