Sunday, 5, May, 2024
Utama Negeri Bekalan makanan di PPS cukup – JKM Kedah

Bekalan makanan di PPS cukup – JKM Kedah

oleh Ammar Haziq

CHANGLUN – Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Kedah, Shaballah Zainal Abidin berkata, Bekalan keperluan harian dan makanan yang terdapat di Depoh Bekalan Bencana JKM di Kedah mampu menampung jumlah mangsa banjir di semua pusat pemindahan sementara (PPS) di negeri ini.


Menurutnya, semua barangan terbabit yang disimpan di Depoh Simpanan Makanan Mangsa Banjir di Bedong, Sungai Petani sudah penuh dan menunggu masa untuk dihantar ke PPS yang dibuka.


“Barang keperluan di depoh ini  untuk menampung semua negeri-negeri di utara termasuk Perlis, Kedah, Pulau Pinang dan Utara Perak jadi kita tak ada isu cuma kita takut ketiga-tiga negeri dia berlaku serentak tapi kita memang buat persediaan,” katanya.


Ujar Shaballah,  semua keperluan untuk mangsa banjir juga sudah dihantar ke semua pangkalan depoh sebelum diagihkan ke PPS dan tidak berlaku kelewatan agihan barangan kepada mangsa di PPS hingga terputus bekalan.


Menurutnya lagi, mangsa yang masih berada di rumah diminta agar segera berpindah ke PPS bagi mengelakkan keadaan lebih buruk jika paras air semakin naik.


“Saya merayu kepada ahli keluarga pujuklah ibu bapa supaya cepat-cepat berpindah jangan tunggu air sampai ke tahap kritikal baru kita nak berpindah,” katanya lagi.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com