Wednesday, 15, May, 2024
Utama Nasional Perseteruan China-AS, Malaysia mesti bertindak bebas

Perseteruan China-AS, Malaysia mesti bertindak bebas

oleh Ammar Haziq

KUALA LUMPUR:Malaysia perlu bebas sebagai sebuah negara yang berdaulat dan tidak sepatutnya dipaksa untuk memilih pihak dalam pertikaian antara Amerika Syarikat (AS) dan China.

Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim ketika bercakap pada Sidang Kemuncak Asia Milken Institute 2023 di Singapura hari ini dilaporkan berkata, beliau mahu Malaysia mengekalkan hubungan rapat dengan AS dan China, sesuai dengan dasar ASEAN semasa.

“Idea ini bahawa anda perlu bersama China atau AS. Tidak, mengapa kita harus menderita dan diberitahu apa yang perlu dilakukan?

“Maksud saya, kita mesti sangat bebas sebagai negara merdeka,” katanya semasa sesi khas bertajuk ‘Perbualan dengan Perdana Menteri Malaysia,’ yang disiarkan secara langsung dalam talian.

Ketika ditanya sama ada negara ASEAN lain mungkin kalah kepada Vietnam kerana menjadi rapat dengan AS kerana kesediaannya untuk mengambil sikap berpihak kepada AS, Anwar berkata beliau tidak begitu bimbang.

Beliau menyatakan bahawa hubungan Malaysia dengan kerajaan AS, pelabur dan syarikat tetap kuat.

“Saya tidak ramalkan banyak masalah. Presiden Joe Biden memilih untuk melawat Vietnam, baik untuk Vietnam selepas mereka mengalami begitu banyak penderitaan pada masa lalu.

“Sudah tiba masanya untuk AS memberi perhatian tambahan kepada Vietnam. Saya tidak mempunyai masalah mengenai perkara itu,” katanya.

Menurut laporan media, AS dan Vietnam baru-baru ini bersetuju untuk meningkatkan hubungan mereka kepada ‘perkongsian strategik yang menyeluruh,’ tahap diplomatik tertinggi negara Asia Tenggara itu, setanding dengan apa yang dimiliki dengan China, Rusia, India dan Korea Selatan.

Sebaliknya, Anwar menyatakan kebimbangannya mengenai perselisihan antara AS-China, dengan mengatakan ASEAN mempunyai peranan untuk dimainkan dengan melibatkan kedua-dua China dan AS, dan merayu agar mereka mengurangkan ketegangan kerana ia memberi kesan kepada negara-negara di rantau ini.

Semasa Sidang Kemuncak ASEAN di Jakarta baru-baru ini, beliau berkata blok 10 negara itu meminta kedua-dua China dan AS untuk mengurangkan ketegangan di Laut China Selatan.

“Saya sebutkan di hadapan Perdana Menteri (China) Li Qiang tentang Laut China Selatan, beliau memberi respons yang sangat positif, memastikan untuk menghormati hak-hak negara dan berunding serta meneruskan rundingan yang berkesan.

“Dan kami juga merayu kepada Naib Presiden Amerika Syarikat (Kamala Harris) untuk cuba dan mengurangkan ketegangan ini kerana ia menjejaskan kami (ASEAN),” katanya.

Mengenai tanggapan bahawa Presiden Biden dan Presiden Xi Jinping tidak begitu memberi perhatian kepada ASEAN dengan menghantar wakil mereka kerana kebanyakan negara anggota tidak bersedia untuk memilih pihak, Anwar berkata dunia memerlukan ASEAN untuk kekal berkecuali.

“ASEAN mesti mengekalkan pemusatan sebagai teras dasar luarnya, untuk terus mengadakan penglibatan berkesan dengan China dan Amerika Syarikat,” katanya.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com