Saturday, 4, May, 2024
Utama Nasional PM terima panggilan telefon Ketua Hamas, nyata komitmen Malaysia bantu rakyat Palestin

PM terima panggilan telefon Ketua Hamas, nyata komitmen Malaysia bantu rakyat Palestin

oleh Ammar Haziq

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim menerima panggilan telefon Ketua Biro Politik Hamas, Ismail Haniyeh, dan menyatakan sokongan tidak berbelah bahagi Malaysia kepada rakyat Palestin.

Dalam satu kenyataan di Facebook, Anwar berkata, beliau menyokong untuk menghentikan segera pengeboman Israel di Gaza serta penubuhan koridor kemanusiaan di Rafah, Mesir.

“Israel perlu meninggalkan kepatuhan mereka kepada politik perampasan, serta-merta gencatan senjata dengan Hamas dan benar-benar mengejar resolusi aman untuk menamatkan konflik yang berterusan.

“Adalah penting untuk mengutamakan kesejahteraan dan keselamatan semua individu yang terjejas oleh krisis ini,” katanya pada Selasa.

Dalam pada itu, Anwar berkata, Malaysia turut menyatakan komitmen menyampaikan bantuan kemanusiaan khususnya makanan dan ubat-ubatan untuk meringankan penderitaan rakyat Palestin.

Serangan pengeboman Zionis Israel sejak 10 hari lalu menyebabkan seramai 2,670 rakyat Palestin maut termasuk 750 kanak-kanak.

Memetik laporan media antarabangsa, jumlah mangsa yang cedera pula meningkat kepada 9,600 orang.

Keadaan di Gaza semakin buruk dengan bekalan air, makanan, elektrik, ubat-ubatan juga tidak mencukupi untuk menampung 2.3 juta penduduk Palestin.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com