Tuesday, 30, April, 2024
Utama Nasional Malaysia gesa OIC, ASEAN jalin kerjasama tangani isu Rohingya

Malaysia gesa OIC, ASEAN jalin kerjasama tangani isu Rohingya

oleh Ammar Haziq

NEW YORK: Malaysia menggesa Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) digesa untuk menjalin kerjasama dengan ASEAN bagi menyelesaikan krisis kemanusiaan Rohingya.

Menteri Luar Datuk Seri Zambry Abd Kadir yang menyuarakan perkara itu menerusi laporan Bernama berkata kedua-dua OIC dan ASEAN harus meminta pengurangan dan pemberhentian keganasan terutama oleh pihak berkuasa tentera di Myanmar.

“Kedua-dua pertubuhan mesti menyelaraskan bantuan kemanusiaan tanpa diskriminasi, termasuk di kawasan yang tidak dikawal oleh tentera,” katanya pada sidang media di sini.

Zambry berkata beliau membuat kenyataan itu semasa mesyuarat Kumpulan Hubungan OIC mengenai Umat Islam Rohingya, Myanmar yang diadakan di luar sesi Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) ke-78 di sini Selasa.

Menurut beliau situasi di Myanmar terus meruncing berikutan rampasan kuasa tentera pada Februari 2021, menyaksikan Malaysia dan Bangladesh merupakan antara negara yang terjejas teruk kerana kedua-dua negara melindungi kira-kira 200,000 dan satu juta pelarian Rohingya.

Keadaan buruk umat Islam Rohingya masih tidak bertambah baik. Umat Islam Rohingya masih tertakluk kepada pembunuhan di luar undang-undang sewenang-wenangnya, pelbagai bentuk keganasan seksual dan pengusiran sistematik dari rumah mereka,” katanya.

Zambry juga berkata kes undang-undang Gambia di Mahkamah Keadilan Antarabangsa (ICJ) terhadap Myanmar memerlukan dana, sambil menambah Malaysia telah menyumbangkan US$100,000 kepada Tabung Amanah Kemanusiaan OIC untuk Rohingya pada 2020.

Pada masa sama, beliau berkata umat Islam Rohingya perlu membina daya tahan dan berdikari sebagai persediaan menghadapi kehidupan baharu mereka di Myanmar.

“Bagi mereka untuk ditempatkan semula secara konsensus, negara anggota mesti menggesa kerajaan Myanmar mengenai kepentingan penghantaran pulang umat Islam Rohingya yang selamat, sukarela dan bermaruah,” katanya.

Mengenai mesyuarat dua hala antara Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan di sini pada Rabu, Zambry berkata kedua-dua pemimpin akan membincangkan isu Islamofobia dan cara untuk menanganinya di pentas global.

Mesyuarat itu akan berlangsung di luar UNGA.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com