Saturday, 27, April, 2024
Utama Politik Pemuda UMNO Pokok Sena lapor polis, mahu Tony Pua disiasat

Pemuda UMNO Pokok Sena lapor polis, mahu Tony Pua disiasat

oleh Ammar Haziq

ALOR STAR: Pemuda UMNO Pokok Sena pada Selasa telah membuat laporan polis berhubung catatan Facebook bekas setiausaha publisiti kebangsaan DAP, Tony Pua terhadap keputusan Lembaga Pengampunan kepada Datuk Seri Najib Razak.

Ketuanya, Mohd Farhan Ahmad berkata, kenyataan Pua sebenarnyanya telah menghina bekas Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, yang mempengerusikan Lembaga Pengampunan seperti yang digariskan dalam Perkara 42 Perlembagaan Persekutuan.

Menurutnya, pemimpin itu telah membuat beberapa penerbitan di laman Facebooknya dengan niat untuk mencetuskan provokasi penyokong setia Najib Razak dan berpotensi menimbulkan kontroversi hangat

“Kami berharap siasatan segera dan tindakan pihak berkuasa di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 untuk menghapuskan penerbitan tidak hormat beliau daripada Facebook bagi mengelakkan sebarang kemungkinan berlaku kekecohan,” katanya pada Selasa.

Beliau berkata demikian kepada pemberita selepas membuat laporan polis di Ibu Pejabat Polis Kota Setar, di sini.

Jelas Farhan, pihaknya juga berharap polis menyiasat dan mengambil tindakan terhadap Pua mengikut Seksyen 499 Kanun Keseksaan kerana memfitnah jenayah.

“Kami amat kecewa dengan Tony Pua yang mempunyai sejarah pelbagai kes fitnah termasuk fitnah jenayah, namun terus menyebarkan fitnah secara terbuka menerusi penerbitan dan penulisan di platform media sosial dalam perkara ini,” ujar beliau.

Mengulas lanjut, Farhan berkata laporan hari ini bukan sekadar menyertai bahagian Umno lain sebagai protes terhadap Pua tetapi juga sebagai tanda sokongan kepada Najib oleh Umno Bahagian Pokok Sena dan warga Pokok Sena.

“DAP harus mempertimbangkan untuk memecat Pua daripada parti kerana kenyataannya, sama seperti tindakan Umno terhadap ahli terdahulu,” tambahnya.

Pada Sabtu lalu, Pua menggunakan Facebook untuk mengkritik keputusan Lembaga Pengampunan terhadap Najib. Lembaga itu dipengerusikan oleh bekas Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com