Tuesday, 30, April, 2024
Utama Politik Akmal bagi duit raya kepada polis, tanda penghargaan musim raya

Akmal bagi duit raya kepada polis, tanda penghargaan musim raya

oleh Ammar Haziq

POKOK SENA – Tindakan Ketua Pemuda UMNO, Dr Muhamad Akmal Saleh memberikan duit raya kepada anggota polis secara terbuka bukan satu kesalahan mahupun jenayah.

Ketua Pemuda UMNO Bahagian Pokok Sena, Mohd Farhan Ahmad berkata, sumbangan tersebut adalah sebagai tanda kebiasaan yang diberikan semasa musim perayaan sebagai tanda penghormatan dan penghargaan.

Menurutnya, dalam semangat persaudaraan dan tradisi, tindakan kemurahan hati yang ditunjukkan oleh Ketua Pemuda itu tidak sepatutnya dilihat sebagai jenayah kerana ia mencerminkan nilai-nilai yang terkandung dalam adat dan budaya yang dilakukan sebelum ini.

“Tindakan ini, selaras dengan panduan surat Pekeliling Perkhidmatan Awam Bilangan 3 Tahun 1998 yang tidak sepatutnya dilihat sebagai tindakan yang tidak senonoh. Ia tidak dilakukan secara rahsia atau dengan harapan balasan timbal balik.

“Tetapi sebaliknya, ia diberikan dalam semangat musim perayaan, mengakui kerja keras dan dedikasi pegawai polis kita yang berhidmat kepada masyarakat,” katanya dalam satu kenyataan.

Tambah Mohd Farhan, masyarakat tidak boleh kehilangan pandangan mengenai perbezaan antara tindakan ucapan terima kasih dan tindakan memberi untuk mempengaruhi.

“Yang pertama memperkuatkan hubungan dalam komuniti kita, manakala yang kedua akan mencuba merosakkan integriti institusi awam kita. Garisan ini pemimpin-pemimpin masyarakat kita telah memahami dan menghormati,” ujarnya.

Beliau berkata demikian mengulas berkaitan video Muhamad Akmal meraikan anggota polis di Parlimen Jasin yang menunjukkan exco Melaka itu memberi duit raya kepada anggota polis.

Menjelaskan situasi itu, Akmal berkata ia adalah sumbangan peribadinya, selain penghargaan kepada jasa polis dan penjawat awam agensi lain, tanpa menggunakan dana kerajaan atau “duit rakyat”.

Artikel Berkaitan

© Copyright 2023 | kedahgazette.com